Geng bas sekolah (^_^)

Memori Mercun

Tinggal lagi 12 hari Ramadhan nak berakhir... waaahhh sedihnye... (T_T) ape yang kite dah capai setakat ni dalam bulan Ramadhan? harap2 banyak la hendaknye yer.. (~_^)

Cam biase tiap pagi aku akan selak paper dari m/s 1 sampailah m/s akhir.. 2 orang lagi ilang & melecur tangan sebab main mercun.. adeeiii kan dah kate.. JANGAN MAIN MERCUN.. ketegaq sungguh!! tu dah hilang jari amacam? best x? huhu..(jahatnye ayat aku) bukan ape.. deorang ni selagi tak kene tangan sendiri.. selagi tak masuk sepital.. selagi tak berbungkus tangan tu.. selagi tu la deorang ni degil nakkk jugak main mercun yang bahaye2 tu... main bunge api je dah la, tak pun main mercun bodoh2 je dah la.. JANGAN terlebih kreatif, letak dalam buluh lah, letak dalam tin, letak dalam botol meneral.

Tapi dulu.. haaa ni nak citer kes mase aku kecik2 dulu main mercun & bunge api kat kg. Binjai, Bayan Lepas, Penang. Biase la kami semua sepupu sepapat dah kumpul ramai2 tu.. kami main bunge api ramai2, main mercun ramai2.. ala mercun bodo2 tu jer.. name mercun tu kalau tak salah aku mercun naga & mercun padi (tu je la yang kami berani nak main :P). Nak dijadikan cerita, adik aku ni, mase main2 tu die pakai baju melayu, so die simpan la mercun padi tu dalam poket baju melayu die, tah macam mane tibe2 mercun tu meletup SENDIRI dalam poket baju melayu tu... ape lagi menjerit la sorang2.. ibu, papa, mak2 & pak2 menakan aku dalam umah semua keluar bile dengar kami menjerit..

Papa aku la paling panik bile tengok adik aku menangih.. satu2 nya anak lelaki die kene bahana mercun... melecur jugak lah peha putih gebu adik aku tu.. sampai sekarang lagi parut tu ade.. so ape lagi sorang2 kene soal la, camne kami main? ade main gurau2 baling mercun ke? macam2 lah kene soal, tapi ape yang die soal tu memang kami tak buat! kami ni plak tak kreatif bile main mercun, memang dengan cara berhemah giler, main bodoh2 jer... hihihi... mercun tu memang macam tibe2 meletup sendiri.. SO setelah ibu, papa, mak2 & pak2 menakan dengar cerita2 kami.. dorg pun buatlah kesimpulan...

Mercun dalam poket baju melayu adik aku tu tibe2 meletup kerane..... mungkin terkena percikan bunga api yang kami main, sebab biase la budak2 ni bile main bunge api kan suke main pusing2... ko pusing sane.. aku pusing sini.. kami plak main dekat2 sebab ruang legar umah tok aku tu xde la beso mane pun.. tapi cukup la untuk kami semua sepupu sepapat main bunge api ramai2.. tapi jarak antara kami memang agak dekat la.. so itu la kesimpulan yang dorg buat, xde sape pun yang salah.. papa & tok aku hantar adik aku g klinik malam tu.. tapi pastu x serik, main lagi.. haha.. tapi ibu & papa aku salu pesan la.."main tu baik2 sikit, jangan duduk dekat2 sangat & JANGAN simpan mercun tu dalam baju, letak je kat luar".. (^_____^)


p/s: aku ni sebenarnye nak buat citer pendek jer, tapi salu jadi panjang jugak... ishh.. ishh.. isshh.. ade ke patot? :P


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 comments:

Unknown said...

heheh biasalah tue... aku pun ada gak memori tersendiri main bunga api nie... hhehehehehe aku nak amik idea ko la buat entri nnt... hahaha bole kan? kan?

syuzi syofia said...

Dengan senang hati... sile!! sile!! (^_^)

Wanie said...

huhu..siannye adik die..bahaya betol letak dalam baju...tak payah la main mercun..main bunga api sudeh..keke

eh lagu raya ke kat sini ni?haha

syuzi syofia said...

hehehe... itu first & last kene mercun.. lepas dari tu, klu main mercun or bungi ape x pnh kene ape2 dah... :D