Geng bas sekolah (^_^)

banyak orang tak tahu

1. Bersin
- Allah sangat menyukai bersin, jadi bile nak bersin maka sebutlah "Alhamdulillah"... & jika kite mendengar orang yang bersin, hendaklah kita mendoakannya dengan menyebut "Yarhamukallah".. mendoakan orang yang bersin adalah fardu kifayah & sunnah nabi (^_^)

2. Menguap
- Allah PALING bencikan menguap, jadi disunnahkan menahan/menutup mulut ketika menguap, kerana hal itu datang dari syaitan & bile kite membuat bunyi-bunyian ketika menguap, kita akan ditertawakan syaitan..
(kirenye cam kite dah ikot die la tu, jadi geng die.. nk ke?)

3. Membaca Al-Quran
- Membaca Al-Quran sekurang-kurangnya DUA HELAI sehari mampu menjaga/memelihara kite daripada NYANYOK bile dah tua nanti.. even umo 1000thn pun.. insyallah kite takkan nyanyok, sebab al-quran yang kite bace sehari2 tu telah 'menjaga' kite..
(2 helai tu cume amik mase dlm 15-20 min je, bace novel berhari2 bole plak?) :P

4. Isteri
- Dalam Islam seorang isteri TIADA HAK untuk bertanyakan kemana suaminya mahu pergi..
(maknenye kalau suami nak kuar umah, kite [isteri] takde hak lngsung nak tanye mane die nak pergi).. kenapa? SEBABnye... (lihat no.5)

5. Suami
- Dalam Islam seorang suami WAJIB bagi tahu tahu isterinya setiap kali die hendak keluar rumah... "yang.. abg nak g cokit jap"... "ling.. aku nak g beli cekodok depan umah sat"...
(sebab tu isteri takde hak sebab wajib tu dah jatuh kepada suami)

6. Kurma
- Kita semua tahu kurma banyak khasiatnya, makan lah kurma 7biji sehari.. Tapi kali ini KHAS untuk wanita... makan kurma mampu menguatkan/menjaga rahim..
(kalau mana2 wanita yang selalu keguguran tu, elok sangat amalkan makan kurma ni)

7. Aidilfitri
- SUNAT memakai pakaian bewarna HIJAU ketika nak menunaikan solat sunat aidilfitri...

8. Aidiladha
- SUNAT memakai pakaian bewarna PUTIH ketika nak menunaikan solat sunat aidiladha...

9. Nabi Muhammad s.a.w
- Sebenarnya setiap kali kite mendengar orang sebut "Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wa sallam"... kita WAJIB menjawab balik dengan menyebut "shallallahu 'alaihi wa sallam".. tapi kalau orang tu hanye sebut Nabi or Nabi Muhammad, tak payah la kite jawab..
(aku pun baru tahu tahun lepas bile aku tengok citer Flag of Truth kat Astro Oasis, kisah perjalanan hidup Nabi Muhammad dari kecik sampai la beliau meninggal dunia)

10. Gold & White Gold
- Sekarang ni kalau nak kawen or tunang hampir semua sebuk beli emas putih kn? kn? kn? "maka mereka dalam golongan yang rugi".. kenapa bukan emas? ade yang kate "old fesyen" adoii ruginye.. dalam al-quran or hadis (aku dah lupe) ade ckp.. "diakhir zaman nanti hanya 2 perkara yang laku/tak rugi memiliki iaitu EMAS & TANAH".. emas putih TAKDE NILAI, sebaliknya EMAS sangat2 bernilai..
(kalau nak citer pasal emas & emas putih ni panjang sangat2.. korang siasat lah sendiri kenapa sekarang ni emas putih lebih di pandang daripada emas, ape motifnye??..)


video penerangan seba sedikit pasal emas...
(kalau rajin cube korg search sendiri pasal citer pasal emas & yahudi)


aku bukan ape.. kite ni orang islam, suke sangat tiru bulat-bulat ape yang orang barat tu buat, padahal tiap ape je yang dorang tu buat BIASEnye ade niat sebaliknye, niat menghancurkan umat islam tu sndri... wallahualam..

11. lelaki & inai
- Tahu tak sebenarnye lelaki HARAM memakai inai walaupun hanye 3 jari? Inai adalah perhiasan wanita, jadi ape2 saje perhiasan wanita yang dipakai/ditiru lelaki maka haram hukumnya, termasuklah memakai rantai...


12. KERETA TERKUNCI
-Pernahkah anda tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta anda ketika itu terkunci dari luar.Mesti anda lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta anda.Jangan risau,telefon bimbit boleh membantu,tapi bagi kereta yan g menggunakanl
system penggera ( alarm ) sahaja . Caranya,cuba anda hubungi seseorang yan g berada di rumah.Minta dia ambilkan kunci pendua kereta anda.Kemudian pegang telefon bimbit anda dari jarak kira-kira 30 sm (satu kaki) dari kereta yan g terkunci itu.

Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat ' ON ' pada kunci pendua kereta dan
pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.Pasti kereta anda tidak terkunci lagi,malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta anda berada.

Kerana itu juga,penting untuk anda menyimpan kunci pendua atau meminta orang yan g
anda percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini.Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.


p/s : penat aku type..!! huk huk huk (^_^)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

9 comments:

Cik Bell said...

wah..tengs..byk yg terlepas pndg benda2 yg camnie ;)

sergeant keroro said...

nice sharing :)

Don Juan de Markobang said...

erkk..baju raya thun ni..xde kaler :(

QueeN TerataI said...

ko nak bgtau yg ko terkunci kereta ker? hehehehe btw aku suka yg no 4 dan 5 tu eh... kdg2 yg wajib tu x buat tapi yg tiada hak ni terpaksa buat... :)

syuzi syofia said...

sal.. aku x pnh kene lg... kwn aku pnh kene.. die kate die try buat... mmg bole... (~_^)

iMBobo said...

tgk no 4 tu dah suka dah hehe skali no 5 aduh hahaha

syuzi syofia said...

hehehe... mmg byk lelaki suke sgt no 4.. tp dorg salu lupe or mayb x tau yg no.5 tu WUJUD (^_^)

PCL n mmD said...

ada yg PCL belum tahu , kira new info nih...Tq.

Adam Jack said...

download best message tones: http://ringtonedownloads.mobi/sms-message-ringtones/ free for mobile
descargar tonos para celular gratis: https://tonosgratis.mobi/ tonos de llamada gratis